În perioada 06 – 10 septembrie 2021, a avut loc prima activitate de învățare-predare-formare, din cadrul proiectului de schimb interșcolar finanţat de Comisia Europeană prin Programul Erasmus +, KA229, ”Inclusion through sensory integration”, 2020-1-IS01-KA229-065808_3, activitate desfășurată în Gefnarborg, Islanda. Proiectul este coordonat de către Leikskólinn Gefnarborg, Islanda și se va derula pe o perioadă de 24 luni, din 01.09.2020, până în data de 31.08.2022. Parteneri în cadrul acestui proiect sunt: Nipiagogeio Karterou, Heraklion, Grecia, Dječji vrtić Vrbovec, Croația, Katarina Barnstugeförening, Stockholm, Suedia, Grădinița cu Program Prelungit nr.1 Târgoviște, România.
Obiectivul proiectului este acela de a sprijini incluziunea prin integrarea senzorială a tuturor copiilor prin sesiuni educaționale, incluzând alfabetizare, educație în aer liber, luând în considerare capacitatea creatoare a copiilor și cadrelor didactice și prin organizarea unui mediu de învățare proprice acestui tip de activități.
Acest proiect își propune implicarea profesorilor, copiilor din grupul țintă, părinților, în crearea unui mediu educațional și a unor metode de predare care să susțină integrarea senzorială în activitatea zilnică din cadrul instituțiilor partenere.
Scopul proiectului este acela de a înțelege și dezvolta metode de lucru cu privire la modul de explorare și dezvoltare a diferitelor simțuri. Deoarece lucrul cu simțurile este atât de important pentru întreaga dezvoltare a copilului, acest proiect le oferă profesorilor din învățământul preșcolar sarcina unică de a organiza educația și mediul, astfel încât copilul să poată experimenta și explora mediul înconjurător prin intermediul diverselor simțuri pe parcursul zilei.
La prima activitate de învățare-predare-formare, au participat un număr de 16 cadre didactice din cele cinci țări partenere în proiect: Islanda, Suedia, Grecia, Croația și România. Grădinița cu PP nr.1 Târgoviște a fost reprezentată de prof. Popescu Florina, prof. Rusu Diana Maria și prof. Dăscălescu Tinica și a urmărit incluziunea prin integrarea senzorială în sesiunile educaționale, accentul fiind pus pe alfabetizare.
Activitatea primei zile a debutat cu vizitarea grădiniței Leikskólinn din Gefnarborg, participanții având posibilitatea de a observa integrarea senzorială, prin activitățile desfășurate de copiii grădiniței în interior și exterior. A urmat o sesiune de discuții referitoare la importanța, necesitatea și beneficiile integrării senzoriale în educația timpurie. Ziua s-a încheiat cu o activitate outdoor, prin intermediul căreia profesorii au avut posibilitatea contactului direct cu natura, reprezentând o sursă de experienţe de învăţare pentru activitățile cu preșcolarii.
A doua zi, dimineața, a fost planificată o sesiune de job-shadowing, participanții fiind împărțiti în 3 subgrupuri care au participat la activități diferite și grupe diferite de vârstă, observând modalități de integrare senzorială și alfabetizare realizate de către profesorii din grădiniță. Activitățile s-au derulat atât în interior, cât și în aer liber.După-amiază, profesorii au purtat discuții despre experiențele pe care le-am avut în timpul zilei. Participanții au fost împărțiți în trei grupuri, fiecare grup discutând toate întrebările în funcție de activitățile la care au participat. Discuțiile s-au axat pe: primele gânduri, întrebări, cum am experimentat integrarea senzorială, cum am experimentat alfabetizarea, care este relația dintre integrarea senzorială și învățarea prin practică?, cum am experimentat participarea copiilor, care a fost rolul profesorilor în diferite situații, în ce fel a afectat rolul profesorului participarea copiilor?, gândurile și înțelegerea noastră creează limite pentru ceea ce copiii pot gândi, explora și înțelege?, pot copiii să prezinte ipoteze și să găsească soluții pe care nu le-am anticipat niciodată. Participanții s-au reunit în plen pentru a discuta concluziile fiecărui grup.
A treia zi, participanții au avut posibilitatea de a vizita curtea de joc a grădiniței Tjarnarsel, loc de joacă amenajat pentru experințe de învățare outdoor.
După-amiaza, participanții au realizat o călătorie de-a lungul coastei de sud a Islandei, abordând subiecte referitoare la cum, când și de ce experimentăm integrarea senzorială? În ce situație am experimentat integrarea senzorială? Vedere – Ce văd?, Auzul – Abilitatea auzului se dezvoltă din viața fetală și împreună cu dezvoltarea generală a percepției auzului, așa cum este localizarea obiectului într-un spațiu înconjurător, Miros – Există miros? Ce fel de miros?, Gust – Ce gust și când? Este doar în timp ce mănânc?, Kinestezic, Vestibular – Cum și când experimentez direcția mea de mișcare și senzația de gravitație?, Propriocepție – Ce fel de mișcări produc. Sunt rapide sau lente? Ce a avut un impact asupra mișcărilor mele, Interocepție – Când și cum devin conștient de ceea ce se întâmplă în interiorul corpului meu?
A patra zi a fost dedicată proiectului eTwinning cu același titlu. Fiecare țară participantă a ales o poveste populară, o piesă muzicală, o poezie din țara lor pe care a tradus-o în engleză. Participanții au fost împărțiți în 3 grupuri, fiecare grup lucrând cu două „proiecte”, găsind modalități de a explora posibilitățile de integrare senzorială în etosurile populare, luând în considerare și posibilitatea descoperirilor în aer liber. Fiecare grup a ales 1 sau 2 activități pe care le-au considerat relevante pentru proiect, decidând calendarul proiectului. S-au luat în considerare următoarele aspecte: care este posibilitatea integrării senzoriale?, care sunt posibilitățile educației în aer liber?, ce activități comune sunt posibile, în care împărtășim și ne bazăm pe experiențele reciproce?, ce instrumente TIC ar trebui să alegem pentru activitate.
Participanții au efectuat o vizită la municipalitatea Suðurnesjabær, Departamentul Educație unde le-au fost prezentate aspecte privind sistemul de învățământ islandez de către reprezentantul acestui departament.
În ultima zi, participanții au discutat în cadrul unei ”World Café”: Modalitățile de integrare senzorială și alfabetizare, Ce am învățat din activitățile cu integrarea senzorială și alfabetizarea?, Cum lucrăm cu alfabetizarea și integrarea senzorială?, Care este impactul asupra copiilor?, Care este impactul asupra profesorilor?, Cum putem implica părinții, prin comunitățile de învățare sau trebuie să folosim alte „instrumente” din cauza Covid, aspecte comune ale website-ului proiectului și eTwinning și Au fost distribuite certificatele de participare.
Coordonator proiect,
Prof. Florina Popescu
“Material realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene. Conţinutul prezentului material reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor, iar Agenţia Naţională şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care conţinutul informaţiei va fi folosit.”
Comments are closed for this post.