La conducerea Operei de Stat din Viena a fost un manager extraordinar, care și-a asumat că puterea executivă înseamnă să spui uneori cu sinceritate oamenilor că sunt mai puțin valoroși decât cred sau că proiectele lor au nevoie de timp pentru a fi vandabile unui public care decide trendurile consumului cultural. Ca intelectual a fost asumat și fără complexe la stânga spectrului politic. Ca om este o prezență sclipitoare, jovială, cu un simț al umorului inteligent și critic. Ca român nu a avut niciodată complexe, dar știe cât de costisitoare sunt ele pentru societatea noastră. Ioan Holender, cel mai longeviv director al Operei de Stat din Viena, vine la microfonul Avangardei pentru a împărtăși cele mai memorabile și totodată delicate momente din viața unei cariere trăită pe scenă, între artiști, orchestre, vanități culturale și provocări internaționale în lumea culturii. Invitat la microfonul Avangardei, Ioan Holender recunoaște că multe realizări i-au ieșit nedorite în viața aceasta, ceea ce, dincolo de o formă de generozitate providențială, i-a adus de partea sa bucuria de a fi la cârma celei mai importante instituții de cultură austriacă. Provocat să spună care sunt valorile la care ține cel mai mult și care sunt oamenii pe care i-a prețuit în viața publică și privată, Ioan Holender îi mărturisește fostului ministru al Culturii de ce atmosfera din jurul balului Operei sau concertului de Anul Nou de la Viena ar trebui demitizată, care sunt efectele capitalismului-imperialist asupra calității actului cultural, de ce o bună parte din consumul cultural ține de impulsul snob de a fi parte a evenimentelor hipermediatizate și ce lipsește Festivalului Enescu pentru o prezență dominantă și cât mai longevivă în lumea muzicală internațională. Un podcast despre o Românie care a dat Austriei cel mai longeviv director al Operei de Stat din Viena, vreme de 19 ani, dar care este blocată să intre în Schengen tocmai de Austria.

Interviul integral poate fi ascultat accesând link-ul: https://www.youtube.com/watch?v=wqmM8PqkhvI